Skador förekommer i nästan alla sporter och tyvärr är golf inget undantag, men som tur är finns det saker du kan göra för att undvika dem.

Golfspelare

Golf.se har listat de vanligaste skadorna inom golfen och här kommer du att få tips om hur du kan undvika dem.

Fötter och hälsenor

Ofta drabbas golfare av smärta i det längsgående fotvalvet, hälsporre samt smärta i benhinnan på insidan av underbenet. Det kan även uppkomma smärta i det främre fotvalvet samt hälsenan och dess fäste. För att undvika de skadorna är det bästa att prova ut skor som passar dig och ger dina fötter stöd. Hos Länna Sport hittar du ett bra sortiment av golfskor och när du ändå är på deras hemsida kan du passa på att kolla in all annan golfutrustning som de säljer, exempelvis klubbor. Rätt klubba kan hjälpa dig att undvika en smärtsam så kallad ”golfarmbåge”.

Golfarmbåge

En golfarmbåge är inte särskilt vanlig, men det är ett stort problem för den som drabbas. Smärtan känns till skillnad mot vid tennisarmbåge på insidan av armbågen, i muskelfästet till de muskler som böjer handleden. För att undvika att drabbas är det viktigt att du stretchar ordentligt samt använder klubbor med rätt greppstorlek.

Smärtor i korsryggen

Värk i ländryggen som ibland strålar ut i höfterna och stjärtmusklerna går att förebygga och bota med hjälp av att träna upp stabiliteten i bålen. Det kan du exempelvis göra med core-träning eller styrketräning som tränar upp mag- och ryggmusklerna samt de muskler som roterar bålen.

Smärta i axlarna

Smärta i axlarna är vanligt förekommande inom många sporter och du bör alltid stretcha för att behålla rörligheten. Ofta är det den så kallade rotatorcuffen som ställer till problem. Det är de små musklerna som sitter under den synliga axelmuskulaturen och är till för att stabilisera axelkulan. Du kan exempelvis gå till denna sida för tips om hur du tränar upp rotatorcuffen.