Ibland kanske man känner att orken inte finns där för en golfrunda och man helst skulle vilja ligga kvar i sängen på lördags morgonen för att få ordentligt med vila. Men så vet man att när man väl kommit ut så burkar man pigga på sig för att orka slå några hål. 

Om det är riktigt illa så att man absolut inte tar sig ur sin säng på grund av ryggsmärta så kan det vara värt att göra ett besök hos en naprapat eller liknande för att få vård och hjälp mot sitt problem. Man kanske inte ger sig iväg till golfklubben samma dag som behandling men det är alltid bra att röra sig efter den förmåga man kan. Följ de råd som du får av din naprapat och träna utifrån det du orkar med, snart så står du där på green och spelar ditt älskande golf igen.

Känner du en allmän trötthet som pågår under lång tid borde du besöka din hemläkare. Det kan vara en dold sjukdom som spökar eller något psykiskt som spökar i det fysiska. Att få prata med någon eller få ta några prover kan lugna sinnet och ge tillbaka orken. Har du ett stressigt jobb och vardag är det extra viktigt att ta trötthet på stort allvar: du vill inte vara på väg att gå in i väggen och bli utbränd.

Håller du din fritidsaktivitet nära till hjärtat finns det ju helt klart anledning nog att jobba lite mer förebyggande i detta också. Konditions- och styrketräning kan båda hjälpa en att kunna spendera mer tid på golfbanan utan att du börja känna dig trött eller få ont i kroppen. Som golfare använder du ju vissa muskler mer än andra och medan det kan vara bra att bygga upp dessa för att få en bättre sving, kan det också vara smart att träna upp musklerna runtikring. Detta kommer att ge en stabilisering i musklerna som resulterar i bättre precision och du kommer känna sig mer konsekvent i dina slag under en runda.

Det gäller att se till att vi tar hand om våra kroppar så vi orkar med allt vi företar oss. Träning är en förebyggande anledning för oss att börja eller fortsätta med. Det stärker oss så att vår kropp orkar med det vi vill att den ska orka med. Allt eftersom vi blir äldre börjar kroppen brytas ned. Om du har byggt upp en stark och hälsosam kropp under ungdomaren och medelåldern, har du chansen att få en ålderdom som är nästan fri från krämpor och problem. Förvisso blir vi inte starkare med åldern utan vi kommer till en punkt då vi inser att vi inte orkar mer. Kan vi hjälpa till att orka lite längre så är det en stor fördel.