Golf som motion

Golf är en av de populäraste fritidssporterna i Sverige. Kanske svårt att tro men sporten har nästan en halv miljon aktiva medlemmar och då är det inte inräknat de som spelar på gästpass eller gör det för skojs skull då och då. Det är också en bra källa till motion!

Golf passar som motionsform för dem som inte är lika rörliga och snabba som atleterna. Om du har skador eller rörelsenedsättningar kan du fortfarande ha kul på golfbanan, du kan fortfarande hitta orken att ta dig ut på greenen. Lider du av någon kronisk smärta eller sjukdom kan du alltid prata igenom beslutet med din läkare eller sjukgymnast så ger det tips på hur du undviker att förvärra till tillstånd. Det kanske till och med blir bättre.

Motion är viktigt genom hela livet, men alla tycker inte att det är roligt att springa en mil om dagen eller lyfta skrot på gymmet. Golf må vara en lugnare sport men en heldag kommer fortfarande att bränna kalorier. En golfrunda tar ungefär fyra timmar och under den tiden promenerar du över en mil (ännu mer om du råkar skjuta bort bollen och måste hämta den). Du går dock i en lugn takt så det känns inte ansträngande. Under de här fyra timmarna kan du förväntas bränna mellan 500-600 kalorier. Och det är här tid som du inte spenderar i soffan utan använder kroppen, vilket är bra oavsett om du bränner mycket eller lite kalorier. Ännu en positiv sak är att du inte är nära kylskåpet och går inte runt och småäter. Under golfrundan kan du ta med dig en vattenflaska och ett mellanmål såsom en frukt eller yoghurt men mer behövs inte.